
Sparekassen Danmark har netop åbnet en ny filial her i Vejgaard og I den
anledning har sparekassen rakt ud til VejgaardMagasinet for at hilse på
Vejgaardborgerne og for at introducere deres nye afdelingsdirektør
Thomas Dahl Pedersen.
Af Nana Holdgaard Haslund, VejgaardMagasinet
Jeg mødtes, lige før sommerferien, med Thomas Dahl Pedersen og Bo Bojer for at tale om den nye Vejgaard filial af Sparekassen Danmark, og hvordan sparekassen gerne skal blive en integreret del af Vejgaard.
Thomas havde første dag i stillingen 1. juli som afdelingsdirektør, hvilket er en helt ny titel for ham, men som han fortæller mig senere, så er han en garvet bankmand med over 24-års erfaring i branchen. Bo, som har 30-års erfaring i branchen, er regionsdirektør i Sparekassen Danmark, hvilket betyder, at det er ham, der har ansvaret for sparekassen afdelinger i Aalborg.

Ved interviewet i juli, var der stadig praktiske gøremål, som skulle løses.
Ny afdeling betyder ny afdelingsdirektør
Som nævnt, er Thomas den nye afdelingsdirektør i Sparekassen Danmarks Vejgaard filial. Men selvom han er ny til Sparekassen Danmark, og ny i stillingen som afdelingsdirektør, så er han hverken ny til Vejgaard eller branchen. ”Jeg har arbejdet i Vejgaard i et andet pengeinstitut de seneste seks år, og jeg har mange års erfaring indenfor området, hvor jeg har prøvet det meste, bortset fra det med at være afdelingsdirektør,” fortæller Thomas.
Bo forklarer, at Thomas er blev tilbudt stillingen, ikke kun fordi han allerede har et kendskab til lokalsamfundet, men på grund af hans personlige kompetencer. ”Det vigtigste for mig er, at vi får nogle rigtigt gode rammer her i afdelingen. Min primære opgave er jo at hjælpe mine kollegaer med at gøre deres bedste og ikke mindst motivere dem. Og så har jeg heldigvis også fået en rigtig god souschef Gitte Topp Ring, som jeg ved, at jeg får et knaldgodt samarbejde med,” fortæller Thomas.

Fakta om Thomas
• 45 år
• Bor i Aabybro med konen Katja samt datteren Johanne på 7 år og sønnen August på 10 år
• Deltager selv i byens foreningsliv og er bl.a. træner for Augusts U10 hold.
• Har ”altid” spillet fodbold bl.a. i Biersted, AaB, Lindholm IF, p.t. old boys i NFB.
Et pengeinstitut med tydelige værdier
I løbet af vores samtale, står det hurtigt klart, at værdier om at skabe trivsel og være en del af lokalsamfundet ikke kun er Thomas og Bos personlige værdier, men gennemgående værdier i Sparekassen Danmark.
”Vi er en sparekasse i modsætning til en bank, og vores formål som sparekasse er at støtte lokalsamfundet. Vi har ingen ejere, der skal have et afkast af vores overskud, så en del af vores overskud kan vi betale tilbage til det lokalsamfund, som vi er en del af,” forklarer Bo. Disse tilbagebetalinger af overskud sker både direkte fra sparekassen, men de kan også komme igennem Sparekassen Danmarks fonde.
Bo fortæller videre, at denne forskel har stor betydning for kunderne i 2024. ”Når man vælger, hvor man vil lægge sin omsætning som forbruger, så vælger man jo også, hvad man vil støtte. Hvis man vælger at lægge sin forretning i Sparekassen Danmark for eksempel, så giver man jo indirekte også støtte til lokalsamfundet.”
Hvorfor lige Vejgaard?
Ifølge Bo og Thomas, var Vejgaard et oplagt sted at placere den næste filial i Sparekassen Danmark, fordi Vejgaard har et livligt lokalsamfund, og vejgaardborgerne går op i at støtte lokale initiativer. ”Det at støtte op om de lokale ildsjæle, er en kæmpestor del af sparekassens DNA. Vi har oprettet det, der hedder Foreningsservice, som er en af landets billigste måder at være foreningskunde i et pengeinstitut på. Vi synes ikke, at det er blevet nemmere at være ildsjæl i de seneste år, men vi har allesammen brug for ildsjælene og foreningerne, fordi det er dem, der er hele grobunden for det danske samfund,” fortæller Bo, og Thomas fortsætter ”Vi håber på, at bringe en positiv fornemmelse til bydelen.”
God kundekontakt skaber succes
Både Thomas og Bo fortæller, at en af årsagerne til, at Sparekassen Danmark fortsat oplever fremgang og kan åbne flere filialer, er på grund af deres tilgang til kunderne. De fortæller, at man som kunde i Sparekassen Danmark, godt kan forvente at høre fra sin rådgiver i ny og næ. ”Selvom en løsning umiddelbart ville nedbringe sparekassens indtjening, så vil vi stadig tage fat i kunden, hvis det er en bedre løsning for dem. Vi tror nemlig på, at langvarige relationer er bedre end at optimere profitten kortvarigt,” fortæller Bo.
Thomas fortæller yderligere, at den tætte kundekontakt også er endnu en årsag til, at Sparekassen Danmark fortsat vælger at åbne lokale filialer, fremfor at samle flere afdelinger i større bygninger. ”Det med at være lokale og ligge ”lige omkring hjørnet” giver en stor fordel, fordi kunden ikke har langt til deres rådgiver.”
Og Sparekassen Danmark vægter fysiske kundemøder højt, da denne form for rådgivning skaber de bedste resultater. ”Der er til stadighed brug for det fysiske bankmøde og bankrådgivere. Det at skulle organisere sin egen økonomi, er et stort ansvar at tage på sig. Ved et fysisk møde får man en bedre opfattelse af, om vi forstår hinanden, og det skaber tillid,” fortæller Thomas.
Vejgaard byfest og sparekassens åbningsdag
Vejgaard filialen åbnede den 12. august, hvorfor de også deltager i Vejgaard byfest den 30.
august, både for at markere sparekassens ankomst, men også netop for at vise, at de gerne vil være en del af lokale aktiviteter i Vejgaard.
Derudover, fortæller Thomas og Bo, at afdelingen har planer om at afholde en åbningsfejring i september, men på tidspunktet, hvor denne artikel skrives, har de endnu ikke bestemt dato eller tidspunkt, da de gerne vil have hele holdet i afdelingen på plads og have sat den sidste prik over i’et på faciliteterne.
Sparekassen Danmark
Hadsundvej 27, 9000 Aalborg
E-mail: vejgaard@spard.dk
Telefon: 9657 5300
Comments