- Den bedste reklame vi kan få er, når patienter anbefaler vores klinik til andre. Så ved vi, at vi har gjort tingene ordentligt, at vi har behandlet dem ordentligt og med respekt. Det er utroligt vigtigt for mig. Med ordentligt mener jeg, at vi er kritiske ift. det, vi laver. Det er jo mennesker, vi har med at gøre hver dag.

Det er jo mennesker, vi behandler hver dag. Og de skal altså behandles med respekt. Det er dem, som – sammen med vores faglige viden og kunnen, skal være i centrum,” fortæller tandlæge Henrik Pedersen fra Vejgaard Torv.
Fejl skal rettes – selvfølgelig uden beregning
- Vi er ikke fejlfrie. Men laver vi en fejl, lægger vi os fladt ned på maven og indrømmer den. Derefter laver vi den selvfølgelig om – uden beregning. Også selv om der skulle være gået flere år siden behandlingen. For det er ikke altid, at man direkte kan se eller mærke, om tingene er lavet perfekt. Fejl sker heldigvis sjældent, men når de på ulykkelig vis gør, tager vi sagerne ret seriøst.
Stiller høje krav til sig selv
- Vi er fem tandlæger plus tandplejere, assistenter og administrativt personale. Og vi stiller alle ret høje krav til os selv og det arbejde, vi udfører. Vi skal kunne se os selv i spejlet, når arbejdsdagen er omme. Man kunne vel kalde det en slags selvrespekt, altså det med at ingen skal kunne pege fingre ad os. Derfor mødes vi også til faglig koordination ca. hver anden eller tredje fredag, hvor vi præsenterer forskellige patientcases for hinanden, snakker faglige udfordringer, deler viden og erfaringer samt diskuterer metoder. Vi superviserer hinanden og dermed lærer af både vores fejl og successer. Samtidig med det, er vi løbende på kurser og videreuddannelse for at lære mere.

- Vi benytter os naturligvis af den nye teknologi, fordi den på alle mulige måder sparer både vores patienter og os selv for en masse besvær, fortæller Henrik Pedersen.
Vi elsker ny teknologi
- I vores branche har den nye teknologi heldigvis også vundet indpas. Det er jeg nu ret vild med, jeg er nemlig stadig nysgerrig på faget og elsker at være med til at udvikle det. Tag nu bare røntgen, som i gamle dage var nærmest farlig for både vores patienter og os selv. I dag er benytter vi digital teknologi, hvor billederne er klar på skærmen med det samme uden brug af kemi samtidig med, at selve strålingen er betydelig nedsat. Vi benytter også digital tandaftryk, hvor vi 3D scanner patientens tænder. Det er langt mere præcist, det går hurtigere og vores patienter slipper for at sidde med den der metal-ske fyldt med aftryksmateriale proppet ind i munden. Vi er desuden en af de tandlæger i området, der også udfører implantatbehandlinger. Så vi er opdateret på alle mulige måder.
Jeg stoler på mine folk
- Vi er en arbejdsplads. Med ledelse og ansatte. Jeg er chefen, og man kan vel sige, at min ledelsesstil bygger på tillid og uddelegering af opgaverne. Jeg har udelukkende gode folk, hvoraf flere har været ansat i mange år. Jeg stoler på dem, og har ikke trang til at detailkontrollere. I stedet tror jeg fuldt og fast på, at mine ansatte løser tingene ordentligt og med respekt for både vores patienter og vores fag.

- Vejgaard er lidt som en selvstændig landsby med sine butikker og serviceerhverv. Vores klinik ligger på byens torv, hvor der altid er venlige mennesker og masser af liv omkring os. I dag arbejder jeg kun tre dage om ugen – jeg er jo lidt oppe i årene nu, smiler Henrik Pedersen.
Comments