Afdelingsdirektøren i Nordjyske Banks afdeling i Vejgaard Jesper Nielsen fylder 60 år i november. I den anledning kaster han blikket tilbage på sin lange karriere i finansverdenen, men især på sine 32 år som souschef og afdelingsdirektør i Vejgaard.
Af Nana Holdgaard Haslund, VejgaardMagasinet

En solrig fredag formiddag i oktober tropper jeg op foran Nordjyske Banks afdeling i Vejgaard, hvor jeg skal mødes med Jesper Nielsen. Jeg bliver taget godt imod af afdelingsdirektøren og privatchef Camilla Mølgaard, som byder på frisklavet kaffe.
Efter at have forsynet os, sætter Jesper og jeg os ind i et af bankens mødelokaler, som normalt benyttes til private samtaler mellem bankens kunder og rådgivere. Snakken sporer sig hurtigt ind på Jespers lange karriere, og hvordan han ser frem til de næste mange år i Nordjyske Banks Vejgaard filial.
Jespers tidlige karriere
Jesper startede karrieren indenfor finansverdenen som bankrådgiver i Østjydsk Bank i Mariager i 1983-1988. I 1988 fik han job som privatrådgiver i Provinsbanken i Aalborg, som nu er opslugt af Danske Bank.
Den erfarne bankrådgiver blev hos Provinsbanken frem til 1992, hvor Jesper landede stillingen som rådgiver i Nordjyske Banks afdeling i Vejgaard. Her blev han ansat som filialens sjette medarbejder, da den var åbnet kun en lille måneds tid tidligere. I 2012 overtog han stillingen som afdelingsdirektør.
Jesper har altså været en del af Vejgaard afdelingen (næsten) siden starten, og efter 32 år har han både et enormt kendskab til bankens kundekreds og bydelen. Han er heller ikke i tvivl om, hvorfor Nordjyske Bank og vejgaardborgerne er det perfekte match.
Nordjyske Banks byggeklodser
Jesper fortæller mig, at Nordjyske Bank har tre værdiord som hele pengeinstituttet og alle medarbejdernes handlinger gennemsyres af: kompetence, handlekraft og ordentlighed. Det er disse byggeklodser, der er fundamentet for bankens succes – Jesper mener, at byggeklodserne passer særligt godt til Vejgaardborgernes ønsker til og forventninger af handelslivet i bydelen.
Han fortæller: ”I Vejgaard har vi et super godt foreningsliv, der er gode skoler, nogle fede kvarterer og specialbutikker, osv. Vi har det hele. Jeg føler, at Vejgaard har formået at forblive en lille by i byen, hvor man kender menneskerne i området, og folk gerne kommer hinanden ved. Det kan jeg, personligt godt lide, men det kan banken også.”
Stærke relationer og helhedsløsninger
Jesper fortæller, at Nordjyske Bank vægter nære kunderelationer højt og integrerer det i den måde bankrådgiverne arbejder på: ”Hos Nordjyske Bank har du en personlig rådgiver, som kan rådgive dig om pension, bolig, investering og om alt det, der sker igennem livet. Vi har et helhedsblik med fokus på nutid såvel som fremtid, når vi tilbyder vores kunder rådgivning.”
Nordjyske Bank afviger altså fra mange andre pengeinstitutter, som ofte benytter en form for ”silo-rådgivning”, hvor kunden skal tale med forskellige rådgivere alt efter, om der tales bolig, pension, investering eller noget helt fjerde.

Det er en unik opgave at være bankrådgiver i netop Nordjyske Bank: ”Man kommer tit med på en hel livsrejse hos kunderne, fordi man er med til alle de store beslutninger,” fortæller Jesper.
Denne kundetilgang kræver dog meget af den enkelte medarbejder: ”Vi vil gerne være en bank, som giver lidt mere, end hvad kunden beder om. Det betyder selvfølgelig også, at vi stiller store krav til vores medarbejdere. Derfor uddanner vi dem til at kunne rumme hele kunden og til at kunne se sammenhængen mellem alt, så de kan finde den bedste løsning til den enkelte. Det gælder selvfølgelig også mig, fordi selvom jeg er afdelingsdirektør, skal jeg kunne det samme som alle andre og skal lige såvel have fingrene i dejen,” fortæller Jesper.
At støtte stort som småt
Fordi Nordjyske Bank sætter fokus på tæt kundekontakt og personlige kunderelationer, er de også et pengeinstitut, som gerne vil være med til at værne om og støtte lokale tiltag og aktiviteter. ”Noget af det vi virkelig sætter pris på ved Vejgaard, er de mange lokale ildsjæle, som gør utrolig meget for at sætte Vejgaard på landkortet. Det er hovedsageligt foreningslivet og fritidsaktiviteter vi støtter, men vi støtter bredt og giver gerne til både stort som småt.”

Jesper fortæller, at det især også er vigtigt for ham at støtte Vejgaard, fordi han oplever en personlig tilknytning til menneskerne og området: ”Jeg er jo i den situation, hvor jeg stadig har kontakt med familierne til de første kunder jeg fik i Vejgaard gennem børn og i nogle tilfælde børnebørn. Det skaber jo en utrolig tæt personlig relation og tillid mellem mig og de kunder. De tætte relationer betyder, at vi som bankrådgivere virkelig skal kunne stå inde for det vi gør.”
Jesper og banken har derfor også været en aktiv del af foreningslivet via bestyrelsesarbejde i Vejgaard Handel i over 30 år og han er først for nyligt trådt ud af bestyrelsen. Jesper fortæller til slut, at han ser frem til at følge Vejgaards fortsatte udvikling de kommende år.
Kontaktoplysninger:
Nordjyske Bank, Vejgaard Bymidte 2, 9000 Aalborg • Tlf. 9870 4400
Comments